Święta Bożego Narodzenia zawsze chciał nie chciał kojarzą się z prezentami. Niestety zdarza się że mimo najszczerszych chęci, godzin poszukiwań i staniu w kolejkach obdarowany nie jest zadowolony z prezentu, nie podoba mu się kolor, jest zły rozmiar, dostał dwa takie same prezenty itd.

Nietrafiony podarunek można zwrócić, ale nie we wszystkich przypadkach. Wyjaśniamy, co może zrobić osoba prywatna – konsument – (nie przedsiębiorca) w takiej sytuacji.

Sklep internetowy – jak zwrócić nietrafiony prezent na gwiazdkę?

– Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 2014 r. każdy, kto zawarł umowę zakupu na odległość, w ciągu 14 dni kalendarzowych może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy przesłanie oświadczenia przed jego upływem. Dodatkowo, coraz więcej sklepów w trosce o swoich konsumentów wydłuża ten termin

Obowiązek terminowego odstąpienia od umowy nie leży tylko po stronie kupującego. Również sprzedawca, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania naszego oświadczenia, ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności tzn. wartość towaru oraz przesyłki. Jednak najczęściej zdarza się, że koszty odesłania przesyłki do sprzedawcy ponosi konsument.

Sklep stacjonarny – jak zwrócić nietrafiony prezent świąteczny?

Wadą zakupów przez Internet jest to, iż nie możemy wcześniej produktu zobaczyć dotknąć, powąchać, przymierzyć. Nie można także od razu otrzymać towaru. Skutkuje to tym, iż nadal ponad połowa Polaków wybiera sklepy stacjonarne.

Zwroty w sklepach tradycyjnych są możliwe jedynie za zgodą sprzedawcy. Coraz częściej jednak większe placówki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i pozwalają na zwrot bądź wymianę zakupionego towaru. Warunki te są określane przez sprzedającego i w polskim prawie nie istnieje żadna ustawa regulująca tę kwestię.

Dlatego przed zakupem prezentu warto dopytać sprzedawcę, czy istnieje możliwość jego zwrotu w razie, gdyby nie przypadł do gustu osobie przez nas obdarowanej

Najbardziej popularną opcją jest umożliwienie konsumentowi zwrotu kupionego produktu w ciągu 14., 21. lub 30. dni od daty zakupu. Należy uważać na produkty przecenione i bieliznę – tych nie będziecie w stanie oddać.

Adw.LL.M.Michał Podgórski