Na skrzynkę mailową portalu „Nasz Szydłowiec” otrzymaliśmy list od szydłowieckiego przedsiębiorcy do burmistrza Szydłowca. List napisał Artur Marszałek właściciel firmy Biznes Toner z Szydłowca.

Poniżej publikujemy treść listu otwartego do burmistrza Szydłowca:

Szanowny Panie Burmistrzu,

Bardzo pozytywnie przyjąłem nieoficjalne informacje o zamiarze wystosowania komunikatu, zawierającego listę planowanych działań w związku z pandemią koronawirusa. Publikacja powyższego wpisu miała miejsce 31 marca br. na oficjalnym profilu urzędu miasta, po czym został on udostępniony w lokalnym mediach i serwisach społecznościowych. Niestety z perspektywy lokalnego, drobnego przedsiębiorcy Pana oświadczenie okazało się wyjątkowo rozczarowujące. Wybrzmiewa w nim pesymistyczny kontekst, że z perspektywy gminy jako jednostki samorządu nie można zrobić niczego więcej niż powielanie części standardowych propozycji miast i gmin w Polsce. W mojej ocenie można zrobić zdecydowanie więcej!

W ostatnich dniach z tytułu charakteru mojej pracy, miałem okazję rozmawiać z dużą grupą pracodawców oraz pracowników z Szydłowca i okolic. Byliśmy zgodni w tym, że obecnie mamy do czynienia ze skrajnie niestandardową sytuacją. W związku z tym wymagane jest również podjęcie niestandardowych kroków. Jako mikroprzedsiębiorca znający lokalny rynek od środka, chciałbym przedstawić Panu kilka gotowych propozycji działań jakie można podjąć w ramach kompetencji i zasobów burmistrza. Deklarując przy tym – jeśli byłby Pan zainteresowany realizacją niżej wymienionych pomysłów – wszelką pomoc i pełne wsparcie.

  1. „Mieszkasz w Szydłowcu – Kupujesz w Szydłowcu”

Nie będzie lepszego czasu na naprawę wspomnianego programu, który w mojej ocenie, nigdy nie wykorzystywał swojego potencjału. Piszę to z pełną odpowiedzialnością jako były uczestnik tego projektu. Jego regulamin został praktycznie słowo w słowo skopiowany od Gminy Nadarzyn, gdzie działa jako „Karta Nadarzyniaka”. Nie był on dopasowany do szydłowieckich realiów (np. brak komunikacji miejskiej) i tak naprawdę nigdy nie działał.

Panie Burmistrzu, możemy wprowadzić rozwiązania, dzięki którym rzeczywiście będzie opłacało się być uczestnikiem programu. Proponuję:

  • regularną i cykliczną promocję przez UM firm (uczestników) we wszystkich internetowych i drukowanych nośnikach informacji,
  • stworzenie serwisu www, który oprócz działań informacyjnych na temat programu będzie swoistą platformą do komunikacji na linii UM – lokalny biznes (informacje o możliwościach dofinansowania, udziału w konferencjach, targach, konsultacje etc.),
  • stworzenie możliwości dostępu dla firm z panelu użytkownika oraz aktualizacji benefitów dla posiadaczy kart, newslettery i informacje SMS dla posiadaczy kart programu (MwS-KwS), którzy wyrażą zgodę na otrzymywanie tego typu informacji,
  • umożliwienie firmom wprowadzenia w ramach programu kuponów rabatowych w wersji elektronicznej i pomoc UM przy kolportażu wersji papierowej (wersja papierowa po pokonaniu wzrostu zachorowań COVID-19)

Zmiany w programie MwS-KwS mogą znacznie wpłynąć na jego upowszechnienie i realne funkcjonowanie w transakcjach handlowych, co dość szybko powinno wpłynąć na wzrost lokalnej konsumpcji.

2. Lokalna platforma handlowa

Panie Burmistrzu, UM Szydłowiec dysponuje siłami i środkami do stworzenia lokalnej platformy handlowej, która połączy kupujących i sprzedających z powiatu szydłowieckiego. Czy można sobie wyobrazić lepszą zachętę dla mieszkańców do pozostania w domach i kupowania lokalnie w sieci niż udostępnienie takiej możliwości poprzez lokalną platformę zakupową? Na Facebooku powstała spontaniczna, świetna inicjatywa umożliwiająca kontakt z handlarzami z miejskiego targowiska., jednak siłą rzeczy ma swoje ograniczenia techniczne. Oddolne inicjatywy tego typu powstają z powodu realnej potrzeby oraz braku rozwiązań systemowych. Platforma stworzona z inicjatywy UM mogłaby stać się właśnie rozwiązaniem systemowym.

Platforma, o której piszę, mogłaby mieć następujące funkcjonalności:

  • sprzedający (mikroprzedsiębiorcy dotknięci obostrzeniami antywirusowymi, sprzedawcy targowisk miejskich i prywatnych, zleceniobiorcy), kupujący (klienci), dostawcy (osoby chcące realizować dostawy między kupującymi a sprzedającymi – na wzór np. Glovo i UberEats)
  • docelowo uruchomienie płatności bezgotówkowych
  • projekt działający i rozwijający się także po zakończeniu kryzysu epidemicznego jako alternatywa zakupów tradycyjnych

Nie każda mała firma ma możliwość zbudowania własnego sklepu internetowego, ze względu na niemałe koszty takiego projektu. Gmina pod Pana kierownictwem może im podać pomocną dłoń. Tym bardziej, że na chwilę obecną nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie określić ile będzie trwał obecny stan „zawieszenia”.

3. Promocja z wykorzystaniem zasięgów mediów społecznościowych

Panie Burmistrzu, posiada Pan duży zasięg oddziaływania poprzez media społecznościowe. Oficjalny profil UM Szydłowiec na Facebooku to prawie 4000 użytkowników! Proszę mi wierzyć, że dla lokalnej fryzjerki czy kosmetyczki takie zasięgi mogą zdziałać cuda. Zachęcam Pana do wykorzystania tych możliwości do indywidualnego wsparcia promocyjnego firm. Obecny kryzys bezpardonowo uderzył szczególnie w branże edukacyjną, gastronomiczną, rozrywkową, a także salony kosmetyczne, fryzjerskie, masażu i SPA. Pracodawcy i pracownicy tych firm praktycznie z tygodnia na tydzień zostali bez możliwości świadczenia swoich usług.

4. Indywidualne i ekspresowe wsparcie doradcze dla najmniejszych podmiotów

Różne typu działalności – z podziałem na rozmiar firmy oraz branże – potrzebują różnego rodzaju wsparcia. Proszę Pana zatem o wysłanie jasnego sygnału, że UM Szydłowiec nie pozostawi lokalnych przedsiębiorców i pracowników samym sobie. Dlatego też zachęcam do stworzenia dedykowanej im infolinii i skrzynki mailowej do szybkiego kontaktu, wraz z oddelegowanym pracownikiem urzędu w tym zakresie. Zagwarantuje to podmiotom gospodarczym ekspresowe załatwienie sprawy np. natury podatkowej czy też pomoc w zakresie z wykorzystania możliwości uchwalonej Tarczy Antykryzysowej. Najmniejsze mikrofirmy usługowe nie korzystają ze wsparcia biur podatkowo-księgowych ani kancelarii prawnych.

5. Inkubator Przedsiębiorczości

Najbardziej ambitnym i skomplikowanym działaniem z przedstawionego zestawienia jest stworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości z prawdziwego zdarzenia. Pana poprzednik powołał instytucję o takiej nazwie, ale była to typowa instytucja-widmo. Nikt do tej pory nie wie czym się ona zajmowała.

Nasz lokalny inkubator mógłby prowadzić działania wspierające istniejący biznes – mały i duży, oraz brać aktywny udział w pozyskiwaniu nowych inwestorów i tworzenia miejsc pracy. Szydłowiecki inkubator mógłby dawać możliwość prowadzenia firmy bez ZUSu – rozwiązanie idealne w czasach dekoniunktury zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i małych firm szukających optymalizacji wydatków. Szczerze zachęcam Pana do realizacji tego pomysłu, bo w dłuższej perspektywie może to realnie wpłynąć na strukturę gospodarczą naszej gminy.

Szanowny Panie Burmistrzu, na naszych oczach tworzą się nowe realia życia społecznego i gospodarczego, także w wymiarze lokalnym. Obecny kryzys epidemiczny może potrwać bardzo długo. Wzrost bezrobocia i upadek wielu firm w Polsce jest nieunikniony. W rekordowym w klasyfikacji rozmiaru bezrobocia Szydłowcu każde miejsce pracy jest na wagę złota. Mamy jednak okazję ratować te podmioty, które są jeszcze do uratowania. Problemy przedsiębiorców i pracowników oraz ogólny spadek zamożności mieszkańców już niebawem będzie miał bezpośredni wpływ na budżet gminy z powodu mniejszych wpływów z podatku PIT. Powyżej pozwoliłem sobie przedstawić konkretne rozwiązania, których wprowadzenie może pozytywnie wpłynąć na kondycję wielu lokalnych podmiotów gospodarczych. Zachęcam Pana do odważnych i ambitnych projektów. Potrzebują tego lokalni pracodawcy i pracownicy. Jak nigdy wcześniej potrzebuje tego cały Szydłowiec.

Z wyrazami szacunku,
Artur Marszałek
szydłowiecki przedsiębiorca