Widoczne gołym okiem wielkie inwestycje w terminal i specjalistyczną infrastrukturę lotniskową sprawiły, że rok 2021 był kluczowym dla budowy portu lotniczego Warszawa-Radom. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” podpisało także kilka umów, która mają duże znaczenie dla przyszłości lotniska. 

Krajobraz radomskiego Sadkowa w roku 2021 zmienił się nie do poznania. A to przede wszystkim za sprawą ogromnego terminalu, który wyrósł w błyskawicznym tempie obok przedłużonego pasa startowego i płyt postojowych. Działo się także wiele w innych kwestiach infrastrukturalnych. Na początku roku dowiedzieliśmy się m.in. o ostatnich przetargach związanych z inwestycją, m.in. na budowę masztu telekomunikacyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą. Ciągle trwały inne prace budowlane, które mimo zimy i pandemii koronawirusa, praktycznie w ogóle nie zostały zastopowane.

Podpisane zostały umowy na zaprojektowanie i budowę budynków Lotniskowej Straży Ratowniczo-Gaśniczej i wieży Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz na budowę sieci szkieletowej. Ponadto zapewniono sprzęt do kontroli bezpieczeństwa na lotnisku. 

Pojawiły się pierwsze ogłoszenia dla najemców powierzchni komercyjnych terminala. Łącznie do wynajęcia jest ich dziesięć – sześć przeznaczonych na cele handlowe i cztery na cele gastronomiczne. 

Ważnym momentem była uroczystość, która odbyła się już w terminalu na Sadkowie na początku listopada. Podpisano wówczas kilka ważnych,a m.in. list intencyjny między PPL a Coral Travel, biurem podróży, które organizuje wyjazdy do niemal 90 kierunków w 40 krajach, m.in. do Turcji, Grecji, Hiszpanii, Egiptu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Tajlandii. To niezwykle istotne dla rozwoju i perspektywy funkcjonowania w przyszłości radomskiego lotniska. 

Niejako pokłosiem tej decyzji, był odzew rynku. Zainteresowanie lataniem z Radomia wyraził Jozsef Varadi, prezes Wizz Air, który w rozmowie z branżowym portalem Fly4free.plstwierzdił: – Chcemy pozostać czołową linią na Lotnisku Chopina i w najbliższym czasie będziemy chcieli jeszcze mocniej być obecni w Warszawie. Ale nie zamykamy się na możliwość lotów z Radomia. 

Ponadto, PPL nawiązał współpracę ze Szkołami Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Radomiu. Współpraca dotyczy rekrutacji oraz specjalistycznego szkolenia kadr, które w przyszłości zasilą radomski port lotniczy. Program Edukacji Lotniczej i Lotniskowej, bo tak nazywa się projekt, ma na celu m.in. wspieranie rozwoju specjalistycznej kadry lotniczej i lotniskowej na potrzeby lotniska w Radomiu. Oznacza to, że kadry dla nowego lotniska będą szkolone w naszym mieście.

PPL podpisał także umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Radomiu. Obecnie trwa rekrutacja na kilka stanowisk do pracy w porcie lotniczym w Radomiu. Chodzi tu m.in. o specjalistę branży sanitarnej, specjalistę branży drogowej czy specjalistę branży mechanicznej.

„Porty Lotnicze” postanowiły też zaistnieć w lokalnym środowisku. Pierwszym tego przejawem jest  nawiązane współpracy sponsoringowej z klubem występującym w siatkarskiej Tauron Lidze kobiet – E.Leclerc Moya Radomka Radom. Wsparcie dotyczy sezonu 2021/2022.  

Wspomniane na początku artykułu prace budowlane, które przez cały rok, posuwają się w bardzo szybkim tempie, dotyczą kilku inwestycji. Obecnie równolegle prowadzone są prace przy kilku projektach. W terminalu aktualnie montowane są tam pierwsze krzesełka przy wyjściach do samolotów. Duża część prac dotyczy instalacji i okablokowania. Ponadto coraz lepiej widać już docelowy kształt oraz formę, jak i wystrój poszczególnych części. W częściach ogólnodostępnych pojawiły się panele podsufitowe i ścienne.

Z kolei wokół terminala pojawiły się charakterystyczne biało-czerwone maszty oświetleniowe płyt postojowych. Prace prowadzone są również przy układzie drogowym wokół terminala, przy wieży kontroli lotów i bazie lotniskowej straży pożarnej, przy płytach postojowych i drogach kołowania, przy budowie infrastruktury towarzyszącej oraz na końcówce podejścia od strony wschodniej.

Dwie firmy wzięły natomiast udział w przetargu na wykonanie w formule projektuj i wybuduj bazy paliw dla portu lotniczego Warszawa-Radom. Zamówienie obejmuje także dokumentację wykonawczą oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Obecnie trwa analiza złożonych dokumentów, a jeśli wszystko będzie w porządku, to zwycięzcę przetargu wyłoni aukcja elektroniczna.

Dodajmy, że proces inwestycyjny, czyli wszystkie prace budowlane łącznie z uprzątnięciem terenu i dostosowaniem nawierzchni zielonych, ma zakończyć się w czerwcu przyszłego roku. Na lipiec zaplanowana jest instalacja lamp nawigacyjnych na drodze startowej. Wówczas ostatni wykonawca powinien zejść z placu budowy.

– Następnie wejdziemy w ścieżkę odbiorów obiektów stricte budowlanych. Planujemy, że maksymalnie do września wszystkie odbiory się odbędą. Później płynnie z odbiorów przejdziemy w proces certyfikacji lotniska. Musimy przejść ten proces na certyfikację docelową, czyli unijną. To może zająć ok. sześciu miesięcy. Uruchomienie portu planowane jest wobec tego na przełom drugiego i trzeciego kwartału w 2023 roku, żeby wstrzelić się jeszcze w sezon letni, rozpoczynający się w tym okresie – mówi dyrektor lotniska w Radomiu, Grzegorz Tuszyński.