W Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym w Radomiu powstanie nowy budynek Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Nie za sprawą pomocy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, a dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego. Władze regionu przeznaczą ok. 100 mln zł na ten cel, z czego w tym roku 6 mln zł.

Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, projekt był zgłaszany dwukrotnie do Państwowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, ale nie znalazł uznania wśród rządzących. – Jak widać dla nas zdrowie naszych mieszkańców jest ważne. Dlatego pomożemy w budowie SOR-u. W tym roku na realizację inwestycji przekażemy 6 mln zł, a w kolejnych latach ponad 92 mln zł. W najbliższym czasie dopełnimy wszystkie formalności i mamy nadzieję, że ruszymy z budową, która potrwa ok. dwa lata – dodaje.

Rocznie w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym w szpitalu na radomskim Józefowie przyjmowanych jest ok. 100 tys. pacjentów, a liczba osób, którym udzielana jest pomoc, z roku na rok zwiększa się. o kolejne 4-5 tys. Nowa inwestycja zapewni zwiększy komfort leczenia mieszkańcom Radomia i okolicznych powiatów. Ponadto będzie możliwe wprowadzenie stref obsługi pacjenta z różnym stopniem zagrożenia życia i zdrowia, co z pewnością usprawni udzielanie świadczeń zdrowotnych. Kolejnym wyznacznikiem do stworzenia nowego budynku SOR są wymogi prawne.

Samorząd Mazowsza podjął dwie próby uzyskania dofinansowania na rozbudowę SOR-u w szpitalu na radomskim Józefowie – zaznacza wicemarszałek Rafał Rajkowski. – Każdy z naszych wniosków do RFIL został odrzucony bez stosownego uzasadnienia. Dlatego zbudujemy ten SOR sami. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ta inwestycja jest ważna dla naszych mieszkańców. Dbając o ich zdrowie, ale też komfort, nie mogliśmy podjąć innej decyzji – dodaje.

Powierzchnia użytkowa nowego budynku SOR wyniesie ok. 6,4 tys. m2. Dzięki temu zwiększone zostaną liczby stanowisk obserwacyjnych dla pacjentów z 13 do 28, a to przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania pacjenta o ok. 2-3 godziny. O 20-30 proc. skróci się także czas oczekiwania na badania diagnostyczne, gabinetów konsultacyjnych z 6 do 14 oraz gabinetów zabiegowych z 3 do 5. Zwiększy się także liczba miejsc siedzących w poczekalni z obecnych 70 do ponad 350.  Będzie też więcej izolatek – obecnie SOR posiada jedną z osobnym węzłem sanitarnym, natomiast koncepcja nowego budynku zakłada powstanie trzech izolatek z osobnym węzłem sanitarnym. 

– To bardzo ważny dzień dla naszego szpitala, dla naszych pacjentów, dla wszystkich Radomian i mieszkańców regionu radomskiego. To dzień, w którym możemy śmiało zadeklarować, że już niebawem będziemy mieli jeden z najnowocześniejszych szpitalnych oddziałów ratunkowych w Polsce, który zwiększy bezpieczeństwo i dostępność  do świadczeń zdrowotnych wszystkim tym, którzy tego potrzebują – którzy potrzebują interwencji medycznej – mówi Tomasz Skura, prezes zarządu Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu.

Projekt budowy nowego SOR-u zakłada powstanie dwukondygnacyjnego pawilonu wraz  z podziemnym parkingiem. Obiekt ma zostać połączony z budynkiem głównym naziemnym łącznikiem. Utworzone zostaną w nim m.in. pracownie TK, USG i RTG. Rozwiązania komunikacyjne pozwolą na oddzielenie ruchu pacjentów i personelu. Wydzielone zostaną także specjalne strefy obsługujące pacjentów w różnym stopniu zagrożenia życia i zdrowia. Czerwona przeznaczona będzie dla nagłych i ciężkich przypadków, strefa zielona dla pacjentów niebędących w stanie zagrażającym życiu, którzy zgłaszają się do szpitala samodzielnie oraz strefa żółta – przeznaczona dla dzieci. 

Budynek zostanie podzielony także na podstawowe obszary: obszar segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć, resuscytacyjno-zabiegowy, wstępnej intensywnej terapii, terapii natychmiastowej, obserwacji i obszar konsultacyjny. Utworzony zostanie oddzielny podjazd dla karetek z pacjentami w stanie zagrożenia życia. Korytarze i wejście zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji pacjentów i personelu będzie  wybudowany garaż podziemny z 73 miejscami parkingowymi, w tym z czterema miejscami dla osób niepełnosprawnych oraz parking zewnętrzny z 35 miejscami parkingowymi i 11 miejscami dla osób niepełnosprawnych. 

fot. Smart Architekci Szymon Mazurek