Wystawę tworzą instrumenty zbudowane we Włoszech jak i te stworzone w krajach sąsiednich na wzór instrumentów południowoeuropejskich.
Tego rodzaju instrumenty przeniknęły do kultury europejskiej za pośrednictwem Arabów, Persów oraz Greków i były unowocześniane i udoskonalane przez wieki ich użytkowania.
Poprzez rozwój budowy i techniki gry na strunowych instrumentach szarpanych dziś występuje niezliczona ilość ich odmian na całym świecie. Warto choćby wymienić harfy i liry wywodzące się z Zachodniej Azji oraz Europy (od 3000 lat p. n. e.), lutnie, które miały swój początek w Mezopotamii (XVII w. p. n. e.) oraz ich odmiany takie jak teorban, arcylutnia, bałałajka i banjo, cytary (wywodzące się z citoli – instrumentu trubadurów francuskich), mandoliny, domry i obecnie chyba najbardziej rozpowszechnione w muzyce popularnej gitary.
Wystawę „Mediterranea” tworzy kolekcja gitarolutni i kilku typów mandolin a także skrzypce, gitara i akordeon zbudowane na wzór włoskich instrumentów. Prezentujemy ciekawe 6-strunne gitarolutnie z pięknymi ozdobnymi rozetami w miejscach otworów rezonansowych.
Niezwykły jest fakt, że każdy instrument posiada rozetę o innym kształcie – geometrycznym oraz floralnym (różanym i winnej latorośli). Ornamentykę stosowano również na innych elementach instrumentów. Na uwagę zasługuje jedyna w kolekcji gitarolutnia z główką zakończoną postacią aniołka. Kolekcję instrumentów szydłowieckiego muzeum upiększa zbiór 8-strunnych sopranowych i altowych mandolin typu neapolitańskiego i portugalskiego.
Każdy instrument posiada na płycie wierzchniej inkrustację chroniącą przed zniszczeniem powierzchni w trakcie użytkowania, a szczególnie cenna jest mandolina neapolitańska, z ozdobną intarsją przedstawiającą postać grajka. Szydłowieckie instrumenty cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród zwiedzających wystawy muzealne. Na wystawie znajduje się gitarolutnia o pięknej symetrycznej rozecie, która została uwieczniona w dłoniach Bohuna w filmowej ekranizacji powieści Henryka Sienkiewicza „Ogniem i Mieczem” w reżyserii Jerzego Hoffmana.
Wystawa zorganizowana przy współpracy z Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach oraz Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Kielcach.