Musli lub owsianka, przygotowane z mlekiem lub jogurtem, to ulubione śniadanie wielu z nas. Owsianka zawiera między innymi białko, błonnik i witaminy. Dużo więcej wartości odżywczych ma musli. Jak je wybrać, aby było zdrowe i smaczne?

Czy warto jeść musli?

Musli to popularne danie, wybierane na śniadanie lub jako przekąska w ciągu dnia. Zwykle składa się ono z płatków zbożowych, np. owsianych, żytnich czy jaglanych, orzechów, świeżych lub suszonych owoców, różnego rodzaju pestek, np. dyni lub słonecznika. Tak skomponowane danie jest smaczne, pożywne i przede wszystkim wartościowe. 

Płatki zbożowe są źródłem błonnika pokarmowego, szczególnie te pełnoziarniste. Błonnik dobrze wpływa na pracę jelit, zapobiega także zaparciom. Suszone owoce dostarczają energii, są bogate w witaminy, składniki mineralne, błonnik i przeciwutleniacze. Pestki dyni, słonecznika, siemię lniane i inne ziarna działają prozdrowotnie, między innymi obniżają poziom cholesterolu, korzystnie wpływają na serce. Posiłek, składający się z takich właśnie składników, to wartościowe, zdrowe musli, które warto przygotować na śniadanie. 

Jak wybrać zdrowe musli w sklepie?

Musli ma wiele zalet i korzystnie wpływa na zdrowie. Nie zawsze jednak musli oferowane na sklepowych półkach spełnia nasze oczekiwania. Kupując gotowe, koniecznie trzeba sprawdzić jego skład, który powinien być podany na opakowaniu. W wielu produktach aż roi się od niezdrowych składników, dużej ilości cukru i niezdrowych dodatków. Jak wybrać dobre musli?

Wybierając musli, warto zwrócić uwagę na zawartość tłuszczu i cukru. Zdrowe musli powinno zawierać przede wszystkim pełnoziarniste zboża, takie jak  owies, żyto, jęczmień. Płatki z pełnego ziarna są szczególnie bogate w błonnik, przeciwutleniacze i  minerały. Dobre musli powinno nie zawierać zbyt wiele cukru, a także przede wszystkim syropu glukozowo-fruktozowego, sztucznego miodu i syropu. Dzięki zawartości owoców suszonych musli i tak ma sporą zawartość cukru.

Z kolei orzechy i nasiona w musli są źródłem dobrych tłuszczów nienasyconych i kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Często jednak wielu producentów zwiększa zawartość tłuszczu, dodając niezdrowe oleje, np. olej palmowy, które służą do wzmocnienia smaku. 

Jak przygotować domowe musli?

Domowe posiłki są o wiele zdrowsze niż gotowe produkty ze sklepów. Wbrew pozorom często nie wymagają one dużych nakładów pracy i całkiem łatwo je przygotować. Domowe musli można zrobić szybko i wygodnie. Wystarczy zgromadzić odpowiednie składniki i połączyć je ze sobą. Aby musli było bardziej chrupiące można niektóre składniki podpiec w piekarniku lub podgrzać na patelni. 

Produkty wybieramy zgodnie z naszymi upodobaniami. Do wyboru mamy płatki zbożowe, różne rodzaje orzechów, pestek i nasion. Możemy samodzielnie komponować różne mieszanki i testować smak musli. Koniecznie trzeba także dodać świeże lub suszone owoce, aby otrzymać naprawdę wartościowe i zdrowe musli. Tak przygotowana potrawa przyniesie same korzyści naszemu zdrowiu.