Pokaz prowadzony przez pracowników z Państwowej Akademii Nauk przez kilkadziesiąt minut trzymał wszystkich w napięciu. Kilka eksperymentów odbywało się z udziałem uczniów. Młodzież miała okazję dowiedzieć się między innymi co stanie się z ciekłym azotem zamkniętym w butelce, czy wodór, woda lub tlen są spalane czy tylko spalają.

Następnie uczniowie podzieleni już wcześniej na grupy, przystąpili do krótkiej 6-etapowej „wędrówki naukowej”:

Warsztat 1 – tworzenie nurka Kartezjusza – dotyczył wody, a dokładniej czy działa ona pod ciśnieniem, co to jest przyciąganie ziemskie itp.

Kolejny – drugi warsztat – dotyczył iluzji optycznych: co to są iluzje, dlaczego nasz mózg tak je odbiera itp.

Trzeci warsztat dotyczył naszego ludzkiego DNA. Uczniowie dowiedzieli się, że w naszym ciele są dwie nici, które łączą się za pomocą zasad, a gdyby je wyjąć miałyby one 1,80 m długości. Wykonywane były również przez uczniów własne próbki DNA i robione różne zadania dotyczące łączenia się zasad. W każdym warsztacie jedna osoba mogła dostać nagrodę za aktywność.

Czwarty warsztat dotyczył prawdopodobieństwa, ile wynosi ono abyśmy wygrali Lotto itp.

Przy piątym warsztacie uczniowie mogli eksperymentować z magnesami, odpowiadając na pytanie dlaczego się przyciągają, co wiemy o ich biegunach itd.

Ostatnia 6 „przystań naukowa” dotyczyła prędkości światła i zakończyła „warsztatową, naukową podróż”.

Następnie uczniowie klasy 2a z PG nr 1 w Szydłowcu, którzy biorą bezpośredni udział w projekcje EDUSCIENCE, udali się na dwie 45-minutowe lekcje fizyczno-chemiczne, dotyczące między innymi rodzajów fal dźwiękowych, decybeli oraz różnych eksperymentów chemicznych, które wykonywano w specjalnych fartuchach, rękawiczkach oraz okularach.

Ostatnią naukową atrakcją był udział w zajęciach w planetarium, gdzie obejrzano wspaniały „kosmiczny” seans oraz poszerzono swą wiedzę o układzie słonecznym.

Na koniec odbyło się losowanie nagród w hali sportowej i to zakończyło wspaniały Piknik Naukowy EDUSCIENCE, po którym wspomnienia, doświadczenia i eksperymenty w pamięci uczniów pozostaną na długo.

Głównym celem Pikników EDUSCIENCE jest uatrakcyjnienie, a co za tym idzie, zainteresowanie przedmiotami, z którymi uczniowie mają do czynienia na co dzień: matematyką, fizyką, chemią, geografią, biologią czy przyrodą. Pokazują jak ciekawa może być nauka.

{phocagallery view=category|categoryid=253|limitstart=0|limitcount=10|imageordering=5}

(tekst :Marianna Łaska, fot. Henryk Baniak)