Od 16 do 20 maja uczniowie z „Sienkiewicza” odbyli kolejną, a jednocześnie ostatnią już mobilność w ramach realizacji projektu Erasmus+ ,,The Identity of the Region – Yesterday, Today and Tomorrow – ,,Tożsamość regionu – wczoraj, dziś i jutro”. 

Po wielogodzinnej podróży dotarli do miejscowości Satu Mare, które przywitało ich piękną, niemalże letnią pogodą. Satu Mare to urokliwe miasto położone w północno – zachodniej Rumunii, liczące ponad 120 tyś. mieszkańców. Ich pierwszym celem było Niemieckie Liceum Teoretyczne im. Johanna Ettingera, jedna ze szkół partnerskich projektu, gdzie zostali oficjalnie powitani wraz z pozostałymi delegacjami ze Słowenii oraz Grecji przez burmistrza miasta, dyrekcję szkoły oraz jej nauczycieli.

Dzięki zaangażowaniu gospodarzy mieli okazję poznać budynek szkoły, jej otocznie oraz funkcjonowanie. Następnie każda z delegacji przedstawiła prezentację multimedialną dotyczącą wymarłych zawodów w swoich krajach. Zdun, modystka, bednarz, powroźnik, kapelusznik, fajkarz to tylko niektóre z zawodów, dzięki którym mogli sobie uświadomić jak wiele profesji już odeszło ,,do lamusa”, choć nadal są one częścią dziedzictwa kulturowego, pewnym wyróżnikiem
tożsamości narodowych.

Popołudnie spędzili zwiedzając miasto, poznając jego zabytki jak np. neoklasycystyczny Pałac Biskupi, XVIII-wieczny barokowy Kościół ewangelicki (potocznie nazywany „kościołem z łańcuchami”), cerkiew św. Archaniołów Michała i Gabriela, fontannę Lupa Capitolina.

Uczniowie zwiedzanie miasta połączyli z poszukiwaniem skarbu łącząc przy tym historię z nowoczesnością, korzystając z aplikacji mobilnych. Wycieczka zakończyła się przed, będącym jednym z największych budynków w Rumunii, prawie 100 metrowy Pałacem Administracyjnym.

Kolejny dzień w Rumunii, był jednym z najbardziej twórczych podczas całego pobytu. Wszyscy uczestnicy mobilności udali się na warsztaty do Centrum Kulturalnego Vetis, znajdującego się w otoczeniu przyrody oraz zwierząt. Miejsce to powstało z pasji i chęci dzielenia się z innymi, głównie dziećmi i młodzieżą, wiedzą na temat sztuki rzemiosła, która dla człowieka współczesnego staje się coraz bardziej niezrozumiała.

Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli szansę sprawdzić swoje umiejętności wyrabiania garnków z gliny, rzeźbienia w drewnie, tworzenia samodzielnie zawieszek, bransoletek, pieczenia tradycyjnych słodkości pod czujnym okiem miejscowych znawców tematu. Dla uczniów, którzy zostali podzieleni na międzynarodowe grupy, była to jednocześnie okazja do rozmów, wspólnej zabawy, poznawania się wzajemnie.

Słoneczna pogoda pozwoliła w środę udać się na wycieczkę do Maramuresz, regionu leżącego w północnej części Rumunii oraz w południowo-zachodniej Ukrainie. Regionu, który słynie z wyjątkowych tradycji architektonicznych, głównie drewnianych cerkwi z wysokimi strzelistymi wieżami.

Podróż rozpoczęli od ,,Wesołego Cmentarza” w Săpânța. O jego wyjątkowości w skali Europy stanowią unikalne kolorowe, drewniane nagrobki, na których wyrzeźbione są scenki z życia pochowanych tam mieszkańców wioski, często opatrzone dowcipnymi wierszykami mówiącymi o zmarłych lub przyczynach, z powodu których rozstali się z życiem.

Następnie zwiedzili Muzeum Komunizmu w Sighet . Miejsce to od czasów I WŚ. było więzieniem karnym, zaś po 1948 r. trafiały tam osoby niewygodne dla reżimu komunistycznego w Rumunii. Dziś miejsce to jest scenografią, opowiadającą o tym co, za czasów komunizmu działo się w Rumunii oraz innych krajach Europy Środkowo–Wschodniej zniewolonych przez ten system (w tym Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej). Naszą podróż zakończyliśmy w położonym malowniczo klasztorze Bârsana, który jest jednym z zabytków wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a jednocześnie wizytówką regionu Maramureșz.

W przedostatnim dniu pobytu w Rumunii uczniowie przeżywali ,,Dzień Tradycji”. Na samym początku mogli obejrzeć występy artystyczne uczniów ze szkoły z Satu Mare, gdzie usłyszeli piosenki w języku angielskim, niemieckim oraz rumuńskim. Zaś później każda ze szkół partnerskich prezentowała swoje tradycyjne tańce równie w tradycyjnych strojach bądź melodie ludowe. Scena rumuńskiej szkoły, która nas gościła stała się wtedy najbardziej kolorowym oraz pełnym folkowych dźwięków miejscem.

Uczniowie z ,,Sienkiewicza” zaprezentowali ,,krakowiaka”. Późniejsza zabawa była jeszcze lepsza, ponieważ odbyły się warsztaty, podczas których uczniowie uczyli się wzajemnie pokazanych tańców. Dzień Tradycji zakończył się wspólnym posiłkiem, mogliśmy posmakować rumuńskich, greckich, słoweńskich oraz oczywiście polskich dań tradycyjnych, spędzić razem czas, potańczyć i celebrować wspólne chwile.

Podsumowanie mobilności odbyło się w piątek. Efektem tego dnia były prezentacje uczniów, wykonywane w szkole w Satu Mare, przedstawiające ich doświadczenia, przeżycia, emocje z pobytu w Rumunii. Niestety, moment pożegnania nastąpił nieubłaganie szybko. Mobilność była dla uczniów niezwykle ważnym wydarzeniem, świadczyły o tym łzy wzruszenia, które długo płynęły przy pożegnaniach.

Możliwość poznania i przebywania z rówieśnikami z innych krajów, rozwój kompetencji językowych, poznawanie zwyczajów, miejsc w innym zakątku Europy to wartość nie do przecenienia.
Uczniom podczas mobilności w Rumunii towarzyszyli nauczyciele koordynujący projekt ,,Tożsamość regionu – wczoraj, dziś i jutro”: Katarzyna Berus, Karolina Maj, Agnieszka Karpeta.

Info. Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Szydłowcu