Następnie głos zabrała autorka scenariusza wystawy Katarzyna Zedel. Wszystkim zebranym przedstawiła sylwetki twórców oraz pochodzące z ich warsztatów instrumenty. Duże zainteresowanie budziły instrumenty Czesława Adamczyka ze Skarżyska-Kamiennej, w szczególności perkusja z rodzinnej kapeli „Ścigłe Felki”. Wyjaśniła pytania zadawane przez publiczność, m. in. różnice pomiędzy dudami podhalańskimi, beskidzkimi gajdami i kozłami popularnymi na Wielkopolsce. Wśród zebranych szczególne zainteresowanie budziło stanowisko z wyeksponowanymi kopiami i rekonstrukcjami dawnych instrumentów, zwłaszcza suka biłgorajska autorstwa Zbigniewa Butryna.

Po wyjaśnieniu większości zagadnień związanych z problematyką wystawy goście mogli ponownie słuchać i oglądać tancerki oraz muzykantów z zespołu „Żemerwa”. Młodzież zachwycona występem spontanicznie dołączyła do grupy tanecznej. Salę wystawową opanowała muzyka, taniec, śmiech i oklaski zebranych na wernisażu. Na wystawie pojawił się kolejny gość – Tomasz Sulima, z regionalnym instrumentem – surmą poleską. Grą na niej wzbudził podziw, szczególnie wśród młodzieży. Zainteresowani grą na tym instrumencie mogli spróbować swoich sił i pod okiem Pana Tomasza wydobyć tony z tego oryginalnego instrumentu. Dźwięki surmy poleskiej zasygnalizowały otwarcie nowej wystawy w Bielsku Podlaskim niemal w całym mieście.

Artyści występujący na wernisażu związani są ze Stowarzyszeniem Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach.

{phocagallery view=category|categoryid=260|limitstart=0|limitcount=7|imageordering=5}