Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w najbliższą sobotę 23 listopada o godz. 14:00 na otwarcie trzech wystaw.
Poniżej informacje na temat ekspozycji i prezentowanych twórców.
Joanna Rajkowska „Pisklę. Dzierzba czarnoczelna” – nowa rzeźba w kolekcji CRP
„Pisklę – Dzierzba czarnoczelna” Joanny Rajkowskiej to dźwiękowa realizacja przedstawiająca duże ptasie jajo, emitująca nagrane oryginalne dźwięki wykluwającego się ze skorupy pisklęcia. Zamiarem artystki jest zwrócenie uwagi na kruchość i delikatność życia.
Twórczość Joanny Rajkowskiej często pojawia się w przestrzeni publicznej. Artystka ma w swoim dorobku prace, które ożywiają miasta i zachęcają do refleksji. Jej najbardziej znanym dziełem jest monumentalna rzeźba „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich”, umieszczona na rondzie Charles’a de Gaulle’a w Warszawie.
Joanna Dixon (Rajkowska), „Pisklę – Dzierzba czarnoczelna”, 2024 – Park Rzeźby.
Media mieszane: barwiony akryl gipsowy, farba, włókno szklane, stelaż metalowy,
instalacja dźwiękowa, wym. 169 × 169 × 250 cm.
Zakup został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„Karny. Interpretacje” (Alfons Karny w towarzystwie Małgosi Goliszewskiej i Artura Rozena) – Galeria Oranżeria, kurator: Stanisław Małecki
Wystawa stanowi próbę współczesnego odczytania działalności artystycznej Alfonsa Karnego – jednego z klasyków polskiej rzeźby, „naczelnego polskiego portrecisty”. Na wystawie w Orońsku obok prac twórcy pochodzących z białostockiego Muzeum. Rzeźby jego imienia oraz zbiorów własnych, do interpretacji dorobku Karnego, zaproszeni zostali: Małgosia Goliszewska – prezentująca film, który ukazuje postać
rzeźbiarza z nieco bardziej intymnej strony, oraz Artur Rozen – przedstawiający rzeźbiarską instalację interpretującą działalność artystyczną Karnego jako osoby przez całe życie przetwarzającej wyidealizowany wizerunek swojego ojca, bez którego się wychowywał.
Alfons Karny (1901-1989) – ukończył studia (1930) w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Tadeusza Breyera. Po uzyskaniu stypendium Funduszu Kultury Narodowej odbył w 1930 podróż studyjną (Francja, Włochy, Niemcy, Belgia). Autor portretów rzeźbiarskich wybitnych Polaków. Laureat nagród, medali i wyróżnień na wystawach zbiorowych i w konkursach, między innymi: Złotego Medalu i Orderu
króla Leopolda III na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Współczesnej w Brukseli (1935), Złotego Medalu na wystawie Sztuka i technika (Paryż, 1937), Nagrody Państwowej I stopnia za całokształt twórczości w dziedzinie rzeźby (1978). Największa kolekcja rzeźb artysty znajduje się w Muzeum imienia Alfonsa Karnego w Białymstoku.
Małgorzata Lisiecka „Rzeczy ważne. Rzeczy nieważne”, Galeria Kaplica, kurator: Leszek Golec.
Rzeczy ważne. Rzeczy nieważne to instalacja site-specific. Korzystając z form organicznych połączeń, jak sieci komunikacyjne grzybów czy struktury neuronalne w naszych ciałach, praca wykorzystuje tkaninę i ażurowe formy, aby rozgrywać przestrzeń pomiędzy materialną strukturą a pustką.
Małgorzata Lisiecka – ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka instalacji, zajmuje się także fotografią. W swojej sztuce łączy rzeźbę z innymi dyscyplinami (m.in. filmem i fotografią).