Staram się obserwować różne samorządy w Polsce, te większe i mniejsze, podobne do Szydłowca. Niektórzy samorządowcy podobnie jak nasi słabo radzą sobie w internecie, ale są na mapie naszego kraju miejsca, gdzie komunikacja społecznościowa na lini samorządowiec – mieszkaniec/wyborca jest prowadzona rewelacyjnie.
Niektórzy z naszych radnych, a także obecny burmistrz Szydłowca obiecywali przed wyborami, że idzie nowa jakość. Byli tacy, którzy deklarowali założenia fan paga na Facebooku, bloga czy strony internetowej. Można było spodziewać się tak popularnej dziś „dobrej zmiany”. Wszak poprzedni włodarze stali z mediami społecznościowymi jeszcze gorzej niż Ci obecni.
Burmistrz i Starosta
Zacznijmy od tych najwyżej postawionych czyli burmistrza i starosty. Obaj obecni w social mediach, tylko czy sobie radzą?
Starosta Włodzimierz Górlicki od dłuższego czasu, bo od 2012 roku, ma profil na Twitterze. Z racji tego, że z Twittera w Szydłowcu i okolicach korzysta dosłownie garstka internautów, komunikaty starosty nie docierały do mieszkańców. Wspomnianych komunikatów w 140 znakach sporo było kiedyś, dziś starosta ogranicza się do „podawania dalej” linków i to też w kiepskiej częstotliwości bo dwa ostatnie „podania” to 12 marzec i 14 maj. Starostę na Twitterze obserwuje ponad tysiąc osób, jednak większość to ludzie spoza Szydłowca.
Burmistrz Artur Ludew ma profil na Facebooku, który zalajkowało blisko 1400 osób. Niezły wynik, aczkolwiek chyba powinien być lepszy, ponieważ profil ten został założony przed wyborami jesienią 2014 roku. Właśnie przed wyborami Artur Ludew obiecał mi, że jeżeli będzie pełnił funkcję publiczną to będzie obecny w social media. Słowa dotrzymał, jednak osobiście mam sporo zastrzeżeń do sposobu prowadzenia fp burmistrza. Często brakuje na nim ładu i składu, podawane są linki z fp Urzędu Miejskiego bez żadnego zachęcającego komentarza burmistrza. Często publikowane są zdjęcia z wydarzeń, ale brakuje do nich podpisu i odbiorca nie ma pojęcia co burmistrz chce zakomunikować. Zdarzały się również zdjęcia o „tragicznej” jakości, a na takie nie powinno być miejsca na oficjalnym profilu burmistrza. Pomijam strasznie słabe niektóre okolicznościowe grafiki. To jednak „pikuś”. Najbardziej brakuje jakiegokolwiek dialogu z mieszkańcami, polecam burmistrzowi Ludwowi zerknięcie na profile swoich kolegów z innych miast. Nie wiem czy prowadzą je sami, czy ktoś robi to za nich, ale w sumie to mało istotne. Ma się kto naszemu burmistrzowi na poważnie zająć jego obecnością w social mediach.
Czy szydłowieccy samorządowcy boją się internautów?
No to teraz radni: powiatowi i miejscy. I tutaj zaczyna się MEGA problem. W sumie to nikogo nie da się wyróżnić w tej kategorii na zdecydowany plus. Oczywiście niektórzy mają konta na Facebooku, ale są to profile prywatne, sporadycznie wykorzystywane do promowania szydłowieckich działań czy wydarzeń. Śmiem twierdzić, że w kontekście samorządowym odżyją dopiero przy…kolejnej kampanii wyborczej 😀
Aby była jasność chciałbym zaznaczyć, że niektórych rozumiem, że nie działają w internecie. Ludzie w pewnym wieku nie czują bluesa jeżeli chodzi o komunikację społeczną. Jednak, gdy słyszę od młodego radnego (30-50 lat), że on nie będzie zakładał żadnego profilu w social mediach, bo nie będzie dyskutował, wystawiał się na widok publiczny itp. to mnie krew zalewa. Żenada dosłownie. Zero szacunku do mieszkańca, zero zmiany, zero wyjścia z inicjatywą.
Jest jakieś przeświadczenie wśród naszych samorządowców, że internauta to samo zło i ktoś z kim nie warto dyskutować.
Jedynym radnym, który ma swój fan page to radny powiatowy Sławomir Nojek. Radny Nojek uaktywnia się na swoim facebooku jednak tylko wtedy, gdy coś organizuje, albo chce złożyć świąteczne życzenia. To stanowczo zbyt rzadko.
Aktywna na facebooku jest również Anita Gołosz, przewodnicząca Rady Powiatu, ale to też jest głównie promowanie swojej osoby i pokazywanie tego, gdzie bywa. Brakuje dialogu z mieszkańcami, całego powiatu, czyli jest z kim pogadać.
Osobista ocena
Na zakończenie pokuszę się o wystawienie ocen w szkolnej skali (1-6) za aktywność w social mediach, z krótkim komentarzem:
Na początek główni włodarze:
Burmistrz Artur Ludew – 3+ (plus za posiadanie facebooka, jednak trzeba się zastanowić nad sposobem prowadzenia)
Starosta Włodzimierz Górlicki – 3+ (plus za posiadanie twittera, przydałaby się jednak większa i bardziej konstruktywna aktywność)
W dalszej kolejności radni powiatowi i miejscy, młodego pokolenia:
Anita Gołosz – 3 (jest prywatny facebook, spora aktywność, dużo zdjęć – często nie podpisywanych, znikomy dialog z mieszkańcami)
Dariusz Mamla – 2 (ocena za samo posiadanie facebooka, jednak tylko prywatnego, zero aktywności samorządowej)
Robert Górlicki – 3 (jest prywatny facebook, aktywność ograniczona do udostępniania linków do wydarzeń szydłowiecki, brak dialogu z mieszkańcami)
Aneta Majsiak Gromek – 2 (jest facebook, ale publicznie w ogóle nieaktywny)
Sławomir Nojek – 3+ (jest fan page, wyżej szerszy opis)
Krzysztof Parszewski – 2- (jest facebook, ale duży minus za brak aktywności samorządowej na nim, a jest to jeden z najmłodszych radnych)
Krzysztof Rejczak – 2 (jest prywatny facebook, zero aktywności)
Karol Siebyła – 1 (brak facebooka u członka zarządu powiatu, jednego z najmłodszych radnych, to naprawdę bardzo słaba sprawa)
Paweł Zawodnik – 2 (jest prywatny facebook, zero aktywności, to trzeci z kolei członek zarządu powiatu z brakiem aktywności w social mediach)
Marek Koniarczyk – 1 (brak facebooka, przewodniczący rady miejskiej bez uczestnictwa w social mediach wygląda źle, a mógłby wyznaczać trendy)
Marek Plewa – 2 (za posiadanie prywatnego facebooka, ale aktywność praktycznie zerowa)
Paweł Bloch – 3 (posiada prywatnego facebooka, ogranicza się jednak do podawania dalej linków i sporadycznie włącza się w dyskusje, wypada i tak lepiej od kolegów)
Krzysztof Gula – 2 (jest prywatny facebook, zero aktywności)
Maciej Kapturski – 2+ (prywatny facebook, plus za częste podawanie linków, brakuje aktywności)
Anna Majstrak – 2 (jest prywatny facebook, zero aktywności)
Dorota Pęksyk – 1 (brak facebooka, młoda radna, bez obecności w social mediach)
Arkadiusz Sokołowski – 3+ (podobna sytuacja co z radnym Blochem, jednak zdaje się dużo aktywniejszy, nie ucieka od dyskusji stąd plus)
Paweł Surdy – 2 (facebook prywatny, z publicznej sfery tylko info ze sportowego życia radnego)
Agnieszka Ślizak – 1 (brak facebooka, czyli nie istnieje w internecie)
Podsumowanie
Reszta radnych również nie posiada facebooka i choć po niektórych nie powinienem się tego spodziewać to jednak chciałbym, aby któryś z nich pokazał tym młodszym jak można wykorzystać siłę social mediów.
Nie rozumiem głównie tych naprawdę młodych czyli: Siebyły, Parszewskiego czy Zawodnika. To oni powinni dawać przykład reszcie towarzystwa, jak można komunikować się z mieszkańcami, jak z nimi rozmawiać, jak informować ich o codziennych działaniach radnego, co udało się zrobić, a co nie itp.
Przecież to takie proste, a okazuje się, że nie dla wszystkich. W dzisiejszych czasach brak umiejętności w wykorzystywaniu darmowych narzędzi, które są dostępne w każdym komputerze czy smartphonie podłączony do internetu, to objaw pewnego rodzaju „niepełnosprawności” lub niechciejstwa.
Pamiętajcie tylko drodzy radni. Przypomnijcie sobie o facebooku i twitterze w listopadzie 2018 roku 🙂 A na poważnie to weźcie się do roboty, bo na tle innych nowoczesnych samorządowców (a za takich wielu z Was się uważa) wypadacie tak słabo, że brak słów.
Z racji tego, że w ostatnim czasie na Uniwersytecie SWPS w Warszawie uczestniczyłem w wielu wykładach i konwersatoriach dotyczących plusów social media, korzyści jakie mogą przynieść i jak z nich właściwie korzystać, chciałbym zaoferować chętnym radnym kilka rad. Tylko czy ktokolwiek z Was ma na tyle odwagi, żeby się po taką radę zgłosić?
Z serdecznym pozdrowieniem
Marcin Banaszczyk
_____________________________________________________________________________
Felietony „Środek Tygodnia” to autorski panel Marcina Banaszczyka redaktora naczelnego portalu www.naszszydlowiec.pl
Będą w nich poruszane tematy dotyczące Szydłowca, z przymrużeniem oka, czasami na poważnie, krytycznie i chwaląco. W zależności od osobistej opinii autora na dany temat.
Felietony mają to do siebie, że powinny zainteresować czytelnika, dlatego dajemy Wam możliwość podsuwania tematów.
Podsyłajcie je na maila redakcja.naszszydlowiec@gmail.com lub całkowicie anonimowo na Ask.FM
Portal Nasz Szydłowiec zaprasza również innych, którzy mają ochotę wyrazić swoje zdanie na temat Szydłowca w swoim osobistym artykule. Dla każdego znajdzie się miejsce. W tym temacie również zapraszamy do kontaktu mailowego.
ps. już niebawem kolejne nowości na portalu Nasz Szydłowiec. Nowe formy artykułów, komunikacji społecznej i nowinki techniczne. Śledźcie www.naszszydlowiec.pl oraz www.facebook.com/NaszSzydlowiecPortal